söndag 21 oktober 2007

The Bronx köttade sönder oss alla


Jag såg Los Angelesbaserade punkrockbandet The Bronx på Sticky Fingers i går kväll. Bandet spelar nån form av gungig gitarrbaserad punkrock med skriksång som gränsar till HC-stuk. Kvintetten inledde konserten med att ena den svenska publiken med det vågade uttalandet att de inte tycker nåt vidare om Island, där de hade spelat kvällen innan. Publiken stämde upp i ett unisont skrik mot Island. Fegt tänkte jag. Det är inte särskilt svårt att mobba Island. Sångaren Matt Caughthran förklarade tidigt att scenen var till för alla, vilket resulterade i ett intensivt gammalt hederligt moshande framför scen och ett evigt stagedivande från den. Jag fick ta en liten paus från hoppandet efter att en tanig ung herre landat på mitt huvud och nacke.

Jag lyssnade ganska intensivt på The Bronx när jag bodde i Oslo 2005, så kvällens höjdpunkt för mig var självklart när den gamla monsterhiten "They will kill us all" drogs fram någonstans i mitten av konserten.

Alkoholnivån var på topp för både mig och Peter, och vi röjde som om vi vore 17 år, världsklass! Speciellt intressant för mig var faktumet att dansandet blev så intensivt att mina jeans sprack i knähöjd. Jag tyckte att det var så märkligt att jag till och med fotade mästerverket. Det är kul med punkkonserter, man får sånt öga för detaljer.

Inga kommentarer: