fredag 19 oktober 2007

Överflödig information

Den sista tiden har jag förflyttat mig väldigt mycket i den stora staden Göteborg. Jag och min klasskamrat Peter har grävt i diverse arbetararkiv, mikrofilmer och telefonlistor för att göra vårat reportage om den ryska revolutionens 90:årsdag till en sprudlande fontän av excellens. Vi hittade till slut den 15:åriga Sovjetflickan Lena Kangas, som blev nyckeln till vårt stora scoop.

Poängen med det här lilla inlägget är inte att pusha för mitt episka mästerverk, utan istället att klarlägga en liten observation. Om instruktioner är för övertydliga så blir jag till det barn som instruktionsmakarna behandlar mig som. Jag älskar att gå mot röd gubbe. Det bekräftar på något sätt min egen förmåga att bättre förstå än trafikljuset när kusten är klar. Ska jag installera något som förklaras på ett överdrivet pedagogiskt sätt slutar det alltid med att jag skiter i det, eftersom jag inte orkar plöja igenom instruktioner i stil med "Om du har synproblem kan det vara en bra idé att sätta på dig glasögon innan du installerar DVD-spelaren. Kort och gott anser jag det finnas för mycket förklaringar på självklara ting i vår värld. Följande lilla guldkorn fotade jag på UniversitetsBiblioteket. Min klara uppfattning är att om en människa(som dessutom utbildar sig på universitet) inte vet hur man kallar på en hiss, så bör detta jon inte äga tillträde till fjärde våningens skatter av gamla tidningar på microfilm, och inte heller den underbara doft som medföljer avdelningen.

Inga kommentarer: