måndag 26 november 2007

Arbetarklassen bockar, bugar och garvar arslet av sig


Puh.
Jag har precis avslutat mitt och KalleSebbes massiva Aftonbladetprojekt. Fem gånger om dan har vi skärmdumpat i princip hela nättidningen för att nu inleda att analysera och sätta kvällstidningsfnasken på plats, eller alternativt hylla dom, vem vet?

Eftersom jag nu vet absolut allt vad som är värt att veta från vecka 47:s nyhetsbevakning så ska jag naturligtvis dela med mig.

Förutom den uppenbara komiken i att TV-läkaren Carl Trollius gavs utrymme att berätta om sina sexuella eskapader till den punkt att ordet "våldtäktsman" ersatts med "knullkung" (svin vet att sex säljer), så var veckans höjdpunkt "de okända listorna".

Tony Bylin, en rörläggare från Värmland blev uppringd av snälla givmilda Aftonbladet, och upplyst om att han kunde få ut 25 000 kronor i återbäring från sitt försäkringsbolag. Något Tony själv inte hade en aaaaaaning om Det mest uppenbart roliga i artikeln är självklart Tonys överlyckliga nuna i kombination med citat som:

- Det var jävla skoj, hjärtans tack du, säger han.
- Det är ju käckt när man inte ens vet om det, säger han och skrattar.
- Jag spolade i toaletten två gånger, sen tog allt vatten slut.
- Det var jävla flott, tack för hjälpen!

Det är inte första gången man ser Aftonbladet skriva självförhärligande artiklar om sig själva. De är väldigt stolta för sina insatser på fältet i Irak, deras journalister som fått stora journalistpriset och att de fick Henke Larsson att göra comeback i landslaget. Det som gör just den här artikeln så obetalbart rolig är just att den inte handlar om nånting annat än att ge dumme arbetarklassTony, som inte har nån koll på fönder, försäkring, öterbäring o ärbetsskädor (han jobbar på en oljeplattform) att verkligen verkligen verkligen TACKA Aftonbladet som gjort hans vardag lite ljusare. Nu har han till och med råd att spola i toaletten. Jag är säker på att det fanns en människa bakom schablonen Tony. Men Kvällspressen föredrar att lägga fokus på den verkliga huvudpersonen. Dom själva.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Skarpt Tokbiff, mycket sharp. Det sylvassa analysverktyget skall brukas vederhäftigt under de närmsta veckorna. Klart slut. Clabbe

Ann sa...

En fråga: heter det inte DEM själva? Egentligen alltså. Enligt Martins grammatikbok.

Johanna sa...

haha jag har ju också undersökningsbläddrat i aftonbladet hela veckan. fy fan. läste också om tony, och skrattade. expressen hade dock en ännu roligare, men nästan exakt likadan artikel.

den handlade om en hemlös som fick 14.000 och därmed skulle bjuda "en tjej som kanske kommer bli min flickvän" på restaurang. "med vin och mat. jag bjuder".

väldigt rart.

Anonym sa...

Ann// Jag tycker du pratar alldeles för mycket om grammatik. Fick du smisk på stjärten när du var liten om du inte kunde uttala ecklesiastikminister på ett korrekt sätt?

Ann sa...

Nä, det är bara roligt att reta Martin! Ett av mina största nöjen. Ibland tar jag på mig min "I love pop"-pin bara för att jag vet att Martin stör sig på den.