måndag 5 november 2007

Rotrock, vuxenpoäng och den nya medicinen

Det var då en välsignad helg.

Jag, syster och systers vän tog oss på fredagen till Trägårn för att se Svenska Akademin förbandade lokale hjälten Kapten Röd. Bägge spelningarna var grymma. Kapten Röd vann sympati för hans förmåga att rappa(?) otroligt fort, och för att han gav en känga till det lägre stående släkte av människor som kallas ordningsvakter.

Svenska Akademin gladde med en grym blandning av gamla och nya hits. Redan som andra låt dunkade de in klassikern "Många bäckar små" från första ep:n (Javisst var man med från första början, alternativ som man är)

Det roligaste med spelningen var nästan att kolla in publiken, den väldigt breda floran av människor som var där. Akademin räknas idag som ett reggae/ragga-band, vilket självklart medförde att det var en stor klunga av blonda dreads och Palestinasjalar där. Dock har de även ett följe av mer "creddiga" hip-hopare, sedan deras tidigare skivor med mer nyskapande hip-hop. Slutligen har de väldigt politiska texter, vilket gör att vilken rättvisemärktlirare som helst dyker upp. Även en och annan välklädd brat i 18-årsåldern hade tittat in. Detta troligen pga att deras flickvänner som för ett par år sen var "vanliga" idag skaffat Palestinasjal och ylleunderkläder. Man växer så lätt isär.
Får en komplimang för sitt engagemang-att han kan snacka slang jao...

På lördagen samlade jag feta vuxenpoäng när jag och Lollo tog en lång höstpromenad i Majorna och fikade vid Mariatorget. Det var kallt som fan, men vi uthärdade ändå. Det är ju som bekant en svensk tradition att undvika att prata om att hösten suger hårt. "Det är ju så fint när löven faller"...men okej, det var det väl.
Lollo klär i halsduk

Avslutningsvis tog vi en sväng förbi Chapmans Torg där jag snart flyttar in i en etta som tidigare varit hotelrum. Det är ganska sjukt att gå in i huset till att börja med eftersom det finns en lobby och inte mindre än 3 hissar!
Just denna dagen var det dessutom nån form av mässa för alternativ medicin i lobbyn. Diverse märkliga människor gjorde muskelavslappnade övningar i togor och allmän alternativmedicinsk klädsel rådde. Jag ryggade lätt av doften av rökelse när man frågade mig om biljett. Hur ska detta gå?

4 kommentarer:

Ann sa...

Buhuu jag kanske inte får lägenheten så vi blir majorbor allihopa! buhuuu jag vill också bo i bästa delen av stan! Med eller utan ayurveda-skit.

Johanna sa...

hahaha...den skylten slår ju allt! *garv* Ser fram emot att se ditt nya place och att hänga obefogat länge i lobbyn varje gång jag hälsar på. Säg att den har röd heltäckningsmatta och guldhandtag på dörrarna. snälla? snälla?!

tack för fikasällskapet idag! :) det var trevligt.

och du, det heter "Kapten Röd vann sympati för SIN förmåga att rappa", inte hans förmåga.. (nu driver jag med detta, så bli inte arg, haha. ;) Jag är förvånad att Ann inte redan påpekat det hela. Synd på ett annars fullkomligt perfekt skriftspråk!) puss på dig.

Le Tokbiff Total sa...

Jag vidhåller att det där är nåt dialiektalt Johanna. Ungefär som skohon. nån form av vask där man lägger skor.

Johanna sa...

det heter verkligen sin. punkt. fast det är roligt att du säger fel där av en enda anledning, och det är att ditt språk är bland de allra allra bästa av alla jag känner. så du kan ju se det som en komplimang att vi tycker det är kul när du gör samma lilla fel flera gånger. (kul pga att allt det andra är så briljant)
:)