lördag 10 november 2007

Som om det vore nittnanittinie på nytt

- Redan när jag var 12 år hade jag prövat all shit man inte får
- Lär dom mannen, lär dom!
- Ey yo, här är en grej för både kille o tjej
- I det här fallet blev det musiken, den tog mig från gatan o rädda mit liv len!

Min hjärna är tvättad. Efter förra veckans förfest hemma hos undertecknad är min mediaplayer fylld av gammal svensk hip-hop. Pojkar och flickor drabbades av nostalgifeber och laddade ner precis allt som fanns att hitta av Ayo, Blues, Latin Kings o så vidare. Visst var det skoj då, men nu straffas mitt vardagsspråk av denna smuts som trängt sig in i min vardag. Men födelsen av svensk hip-hop är jävligt rolig. Vilka rim, vilket språk, och vilka pengar som fanns i branschen. I videon till Ayos "Betongdjungelboken" rider han faktiskt elefant genom en svensk förort. Detta var innan allt vad nedladdning heter, när vilken man som helst med invandrarbakgrund och ett namn på mellan 3-4 bokstäver blev creddad och fick lägga sitt shit fett rätt i ditt skelett.

Sex heta klassiker från födelsen av det svenska hip-hopundret:

The Latin Kings: Fint väder
Petter: Vinden har vänt
Ayo: Betongdjungelboken
Blues: Under ytan
Ken: Eld och djupa vatten
Daddy Boastin: KK

1 kommentar:

Johanna sa...

haha, vilken nostalgiresa. härligt.