fredag 9 november 2007

En liten storstad

Jag var och fikade med Peter på Husaren häromdan. Det lilla fiket i Haga blev synonymt med 5-kronorsfiket (billigast kaffe) när vi JMG-are pluggade nere vid Hagakyrkán. Husaren har även monstruöst stora kanelbullar, negerbollar, you name it.
Medan Peter på ett norrländskt sätt tillbringade en god 20-minutare på muggen inspekterade jag Husarens väggar. Det jag tog som klotter vid dörren visade sig vara en autografvägg.

När jag läste namnen på väggen insåg jag vilken komplex stad Göteborg är. Man har bildat sin egen jovialiska kultur och har sina egna begrepp. Därmed har man även sina egna kändisar. Frågan är dock om dessa kändisar är värda att få kladda ner sina smutsiga handstilar på en vägg.
Janne Josefsson, Leif "Big Bengt" Bengtsson och Stefan Odelberg...helt plötsligt kände jag doften av landsort. De där lokala kändisarna som bara folk i den stan anser det spännande att se på stan. Som "Tjadden" Hellström i Norrköping. (rest in peace).

Den absolut festligaste autografen var dock Niklas Hjulström. Niklas gjorde sig känd som polis Benny Skacke i Beckfilmerna från tidigt 90-tal. Han var den unge go-gettern som Gunvald Larsson inte tålde och kallade kort och gott "Kacke". Men ingen vet vem Niklas Hjulström är för att Niklas Hjulström är Niklas Hjulström. Niklas Hjulström är "Cue". Ja? Killen som sjöng "Burnin" ledmotivet för tv-serien Glappet (viva Göteborg) på slutet av 90-talet. Därför fick Niklas skriva dit sitt artistnamn "Cue" bredvid sitt namn för att förtydliga vem han var. Det behöver aldrig syster Carin eller pappa Ingvar. Stackars Kacke.

3 kommentarer:

Johanna sa...

hahaha. kul att han skrev så. mina funderingar skener iväg mot ett "hur skulle man skälv skriva för att förklara 'vem man är'"?

hm

Johanna Lagerfors. "xxx".

förslag? har du själv nåt sånt ord?

Le Tokbiff Total sa...

Johanna "laglös" Lagerfors?

Johanna sa...

hahaha. jag har snubblat fram skälv med K. det var kul.

SKENAR iväg mot ett hur skulle man SJÄLV,

menade jag